تاريخچه فناوري نانو در جهان
تاريخچه فناوري نانو در جهان

 چهل سال پيش Richard Feynman ، متخصص کوانتوم نظري و دارندهجايزه نوبل، درسخنراني معروف خود در سال 1959 با عنوان " آن پايين فضاي بسياري هست "( Ther is plenty of room in the bottom ) به بررسی بعد رشد نيافته علم موادپرداخت. وي درآن زمان اظهار داشت : "اصول فيزيک، تا آنجايي که من توانايي فهمش رادارم، بر خلاف امکان ساختن اتم به اتمچيزها حرفي نمي زنند." او فرض را براين قرار داد که اگر دانشمندان فرا گرفته اند که چگونه ترانزيستورها و ديگر سازههارا با مقياسهاي کوچک بسازند، پس ما خواهيم توانست که آنها را کوچک وکوچک تر کنيم. در واقع آنها به مرزهاي حقيقيشان در لبههاي نامعلوم کوانتومنزديک خواهند بود به طوري که يک اتم را در مقابل ديگري گونه اي قرار دهيم کهبتوانيم کوچکترين محصول مصنوعي و ساختگي ممکن را ايجاد کنيم.

فناوري نانو تكنولوژي چيست؟

نانوتکنولوژي، فناوري جديد است کهتمام دنيا را فرا گرفته است و به تعبير دقيقتر "نانوتکنولوژي بخشي از آينده نيستبکله همه آينده است" . در اين نوشتار بعد از تعريف نانوتکنولوژي و بيان کاربردهايآن دلايل و ضرورتهاي توجه به اين فناوري آورده شده است:

تعريف نانوتکنولوژي و آشنايي با آن

نانوتکنولوژی، توانمندي توليد مواد، ابزارها و سيستمهاي جديد با در دست گرفتن کنترل در سطوح ملکولي و اتمي و استفاده از خواص است که در آنسطوح ظاهر مي شود. از همين تعريف ساده برمي آيد که نانوتکنولوژی يکرشته جديد نيست، بلکه رويکردي جديد در تمام رشته هاست. براي نانوتکنولوژيکاربردهايي را در حوزه های مختلف از غذا، دارو، تشخيص پزشکي و بيوتکنولوژي تاالکترونيک، کامپيوتر، ارتباطات، حمل و نقل، انرژي، محيط زيست،مواد، هوافضا و امنيت ملي برشمرده اند.کاربردهاي وسيع اين عرصه به همراه پيامدهاياجتماعي، سياسي و حقوقي آن، اين فنآوري را به عنوان يک زمينهفرا رشته اي و فرابخش مطرح نموده است.

هر چند آزمايش ها و تحقيقات پيرامون نانوتکتولوژياز ابتداي دهه 80 قرن بيستم بطور جدي پيگيري شد، اما اثرات تحول آفرين، معجزه آسا وباورنکردني نانوتکنولوژي در روند تحقيق و توسعه باعث گرديد که نظر تمامي کشورهايبزرگ به اين موضوع جلب گردد و فناوري نانو را به عنوان يکي از مهمترين اولويتهايتحقيقاتي خويش طي دهه اول قرن بيست و يکم محسوب نمايند .

استفاده از اين فن آوري در کليه علوم پزشکي،پتروشيمي، علوم مواد، صنايع دفاعي، الکترونيک، کامپوترهاي کوانتومي و غيره باعث شدهکه تحقيقات در زمينه نانو به عنوان يک چالش اصلي علمي و صنعتي پيش رويجهانيان باشد. لذا محققين، اساتيد و صنعتگران ايراني نيز بايد در يک بسيج همگاني،جايگاه، موقعيت و وضعيت خويش را در خصوص اين موضوع مشخص نمايند و با يکبرنامه ريزي علمي دقيق و کارشناسانه به حضوري فعال و حتي رقابتي سالم دراين جايگاه، عرض اندام و ابراز وجود نمايند و براي چنين کاري طراحي يکبرنامه منسجم، فراگير و همه جانبه اجتناب ناپذير است.

نانوتكنولوژي و كاربردهاي آن

علوم و فناوري نانو، عنصر ي اساسي در درك بهتر طبيعت دردهه‌هاي آتي خواهد بود. از جمله موارد مهم در آ ي نده، همكاريهاي تحقيقاتيميان‌رشته‌ا‌ي، آموزش خاص و انتقال ايده‌ها و افراد به صنعت خواهد بود. بخشي ازتأثيرات و کاربردهاي نانوتکنولوژي به شرح زير مي‌باشد:

1 توليد ، مواد و محصولات صنعتي 2- پزشکي و بدن انسان 3- دوام‌پذيري منابع: كشاورزي، آب، انرژي، مواد و محيطزيست پاك 4- هوا و فضا  5- امنيت ملّي 6- کاربرد نانوتکنولوژي در صنعت الکترونيک



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





| در تاریخدو شنبه 27 دی 1391برچسب:, ساعت1:58توسطرضا رزم آور |